به گزارش خودروکار، صدرالله بمانا در خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان کامیونی اظهار کرد: در حال حاضر ناوگان کامیونی کشور متوسط سن بالایی دارد و باید در برنامهای چند ساله نوسازی شود، در این راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تلاش و برنامه ریزی کرد در ۲ بخش نوسازی ناوگان کامیونی دنبال شود تا زودتر به نتیجه برسیم.
انعقاد ۱۵ هزار میلیارد تومان قرارداد با ۳ خودروساز داخلی برای نوسازی ناوگان کامیونی
وی پروژه «نوسازی ناوگان کامیونی از محل تولیدات داخل»، را اولین گزینه نوسازی ناوگان کامیونی کشور عنوان کرد و گفت: در گام اول ۱۵ هزار میلیارد تومان قرارداد با سه خودروساز داخلی ماموت، آریا دیزل و ایران خودرو دیزل منعقد شد.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امر نوسازی ناوگان افزود: البته برنامه داریم با بقیه خودروسازان ناوگان سنگین داخلی هم قرارداد منعقد کنیم.
تحویل تعدادی کامیون ساخت داخل به متقاضیان تا پایان سال
بمانا اظهار کرد: در حال حاضر این سه خودروساز داخلی تعداد ۶۰۰ دستگاه کامیون آماده تولید دارند که منتظر هستند متقاضیان ثبت تقاضا کنند.
وی گفت: با بانک صادرات و دو بانک دیگر تفاهمنامهای به امضا رساندهایم تا به عنوان بانک عامل کمک کنند و از این پتانسیل استفاده شود.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امر نوسازی ناوگان گفت: پیشبینی میشود از این ۶۰۰ دستگاه کامیون تولیدی، تا پایان سال بخشی از کامیونها تحویل متقاضیان شود.
تأمین ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت کامیونها از طریق تسهیلات
بمانا با اشاره به این که ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت کامیونها تسهیلات از طریق بانکها پرداخت میشود، گفت: بین ۹ تا ۱۲ درصد سود این تسهیلات توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از محل وجوه اداره شده پرداخت میشود.
وی ادامه داد: ضمنا برای ناوگان فرسوده شرکتهای حمل ونقل، این یارانه سود تا ۱۵ درصد است یعنی آنها فقط ۳ درصد سود پرداخت میکنند.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امر نوسازی ناوگان اظهار داشت: این کامیونها پس از ارائه تسهیلات، در رهن بانک قرار میگیرد.
نوسازی ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه کامیون تا چند سال آینده
بمانا با بیان اینکه سه خودروساز داخلی نسبت به تولید کامیونها با برندهای مدنظر اقدام کردهاند، گفت: به دنبال آن هستیم که با همه خودروسازان داخلی در حوزه تولید خودروهای سنگین بابت نوسازی ناوگان کامیونی عقد قرارداد کنیم و تا چند سال آینده ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه کامیون را نوسازی کنیم.
مشکل در اسقاط کامیونها به دلیل افزایش قیمت کالاها
وی در پاسخ به این گفته که برخی کامیونداران معتقد هستند در اسقاط کامیون فرسوده با مشکل مواجه هستند، گفت: در این حوزه مشکل اصلی با توجه به افزایش قیمت کالاها، قیمت کامیونهای اسقاطی است، البته در حال حاضر نمیتوانیم الزام کنیم که خودرو خود را اسقاط کنند به هر حال مالکان کامیونهای قدیمی باید متقاضی اسقاط باشند و از این تسهیلات استفاده کنند.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امر نوسازی ناوگان اظهار داشت: البته تا پیش از این ۱۵۵۰ دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شدهاند.
ترخیص تعدادی کامیون وارداتی با عمر ۳ سال
بمانا درباره آخرین وضعیت واردات کامیونهای تا ۳ سال ساخت بیان کرد: تعداد ۲هزار دستگاه کامیون زیر ۳ سال ساخت وارد کشور شده است که در فرایند ترخیص هستند و اولین سری از این کامیون ها در روز ۱۴ اسفند ۹۹ ترخیص شد.
وی افزود: این کامیون ها برای شمارهگذاری باید دارای مجوزهای محیط زیست و سازمان استاندارد و برگ سبز گمرک و نامه سازمان راهداری باشند و سپس شماره گذاری شوند، در اینباره با ناجا هماهنگی های لازم صورت گرفته است.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امر نوسازی ناوگان تأکید کرد: این کامیون ها همگی دارای استانداردهای روز اروپا، طبق قوانین که از قبل تعیین کردهایم، هستند.
مزایای نوسازی ناوگان کامیونی
بمانا ارتقای ایمنی تردد، کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده های زیست محیطی، ارتقای بهره وی ناوگان بار جادهای و کاهش سوانح رانندگی را از مزایای نوسازی ناوگان کامیونی عنوان کرد.
تعداد ۵۵ هزار دستگاه ناوگان کامیون فرسوده بالای ۴۰ سال درجاده های کشور داریم.
منبع: فارس
انتهای پیام/